HISTÓRIA V SKRATKE


Nitrianska poľná železnica sa nachádza v areáli Slovenského poľnohospodárskeho múzea a Výstaviska Agrokomplex Nitra.

V roku 1982 vznikla vo vedení SPM myšlienka vybudovať poľnú železnicu v rámci plánovaného skanzenu. Poľné železnice v minulosti slúžili na prepravu cukrovej repy, repných skrojkov, melasy, obilia, zvierat, mlieka, dreva, uhlia, hnoja, stavebných materiálov a pod. Okrem toho prepravovali ľudí do práce, do miest a deti do škôl. V období daždivých jarí a jesení bola takáto železnička niekedy jediným spojením s okolitým svetom. Poľné železnice z okolia Želiezoviec, Pohronského Ruskova, Sládkovičova, Šurian, Trebišova, Trnavy a iné sa začali likvidovať koncom šesťdesiatych rokov 20. storočia v dôsledku rýchlo napredujúcej automobilovej dopravy a pomerne lacných pohonných hmôt.

V skanzene v Nitre sa rozhodlo o prevezení zvyškov poľnej železnice z okolia Želiezoviec, na základe dohody medzi ŠM Želiezovce a SPM Nitra, podpísanej dňa 21.2.1984. V tom istom roku sme začali demontovať železničný zvršok v Želiezovciach na úseku Nýrovce - Malaš.

S výstavbou železnice v skanzene sme začali v apríli 1985 a prvý úsek o dĺžke 600 m bol spojazdnený v auguste 1985. Okruh v skanzene o dĺžke 1600 m bol dobudovaný v roku 1986 a v roku 1990 bol vybudovaný nový úsek trate o dĺžke 1000 m, ktorý spája výstavný areál Agrokomplexu so skanzenom.
Koľajnice a výhybky použité na výstavbu okruhu v skanzene pochádzajú z rokov 1881-1913a preto už samotná trať je sama o sebe technickou pamiatkou.

Pre zvýšenie bezpečnosti prevádzky železnice sme museli spomenuté výhybky pre mimoriadne opotrebovanie vymeniť za nové, so silnejším profilom. Túto výmenu sme uskutočňovali postupne v rokoch 1997,2000 a 2001.




©NPŽ