MÍĽNIKY A DÁTUMY NPŽ

Významné dátumy v histórií NPŽ sú uvedené v tabuľke:

dátum udalosť
1982 - zrodenie myšlienky o výstavbe poľnej železnice v budovanom skanzene SPM
21.2.1984 - podpísanie dohody medzi ŠM n.p. Želiezovce a SPM Nitra o presune železničných exponátov do múzea
júl 1984 - prvý projekt úzkorozchodnej železnice /nerealizovaný/
sept.-dec.1984 - demontáž železničného zvršku v okolí Želiezoviec/úsek Maláš - Nýrovce/
február 1985 - druhý projekt úzkorozchodnej železnice v skanzene
20.2.1985 - prvé stretnutie Doc. L. Križana a p. T. Koričanského z Valaskej s vedením múzea v sídle SPM v Nitre na Samovej č.4
apríl 1985 - vytýčenie trate l.etapy výstavby o dĺžke 600 m, začatie so zemnými prácami
14.5.1985 - scenár expozície poľných železníc
23.8.1985 - o 10 °° hod. odovzdanie prvej etapy železničnej trate a prvá jazda poľným rušnom U 34 901 r. v. 1909 zapožičaného z Vychylovky /HLUŽ/
4.9.1985 - slávnostné otvorenie prevádzky na úzkorozchodnej železnici v skanzene
6. a 7.2.1986 - vytýčenie trasy železničného okruhu skanzenom
15.3.1986 - dovezenie parného rušňa U 25 001 BS- 80 „13"z Kralového Dvora pri Beroune
febr.-aug.1986 - výstavba železničnej trate na okruhu skanzenom
19.8.1986 - začatie jazdy vlakom na okruhu skanzen
30.8.1987 - parný rušeň U 25001 BS - 80 "13" po oprave na trati
apríl-jún 1988 - demontáž železničnej točne v Radošine
17.8.1989 - sprevádzkovanie rušňa U 36001
máj -sept.1989 - vybudovanie základov a obvodového múru pod točnú
máj-júl 1990 - výstavba úseku trate medzi stanicami „Skanzen" a „Brána"
12.august 1990 - spustenie prevádzky medzi stanicami „Skanzen" a „Brána"
16. okt. 1990 - prvá jazda parného rušňa U 35901" Križko"
máj -jún 1999 - montáž železničnej točne
september 2001 - vybetónovanie základov rušňového depa /RD/
febr.- apr. 2002 - montáž oceľovej konštrukcie a RD
23. máj 2002 - slávnostné odovzdanie RD do prevádzky



©NPŽ