PARNÉ RUŠNE





Parné úzkorozchodné rušne:

U 25.001 "13"údaje
U35 čb1.jpg(62 kb) Vyrobené v: ČKD Sokolov v r. 1951
Výrobné číslo: 7493
Typ: BS-80
Výrobné číslo kotla: 7493
Posledná prevádzka: Královopolské železiarne do r. 1983

Prevádzkový tlak v kotli: 14 atm
Výkon: 80k
Počet rúrok v kotli: 90 ks
Max. rýchlosť: 35 km/h
Max. hmotnosť(s vodou a uhlím): 13 t
HISTÓRIA: Poľnohospodárske múzeum získalo lokomotívu z Královopolských železiarní a po oprave v r. 1987-88 ju sprevádzkovali



U 35.901 "Križko"údaje
U35 čb1.jpg(62 kb) Vyrobené v: Krauss Linz v r. 1918
Výrobné číslo: 7493
Typ:C 600/35 Tov.typ: R III C
Posledná prevádzka: Moravské Šamotové a Lupkovské závody Mladějov do zač. 60-tych rokov min.storočia

Prevádzkový tlak v kotli: 13 atm
Výkon:45k
Počet rúrok v kotli: 56
Max. rýchlosť: 25km/h
Max. hmotnosť(s vodou a uhlím): 15 t
HISTÓRIA: Rušeň sme získali do múzea v roku 1987 v totálne zničenom stave, s diagnózou „neopraviteľný". Pod vedením nášho spolupracovníka doc. Ladislava Križana, CSc. zo SVŠT Bratislava a vďaka jeho obetavej práci a tvorivosti sa uskutočnila rekonštrukcia tohto vzácneho stroja, na ktorej sa podieľalo veľa fabrík a závodov celého Českoslovenka, z ktorých najvýznamnejšie boli Švermove železiarne Podbrezová, ŽOS České Velenice, VTŽ Chomútov, TST Piesok, ZŤS Dubnica, Zlieváreň Hronec, Zlieváreň Beluša, ČKD Sokolovo, Železiarne Králův Dvůr, ŽOS Zvolen a iné.

Z vďaky k pánovi doc. Križanovi, ktorý sa nedožil / zomrel 2.6.1990/ sprevádzkovania tohto krásneho stroja, ktoré sa uskutočnilo 16. októbra 1990, sme rušeň pomenovali jeho familiárnym oslovením „Križko" - takto ho volali blízki známi a kolegovia od pary. Doc. Križan bol aktívnym záchrancom viacerých parných rušňov v celom Československu. Bez jeho mimoriadnej angažovanosti pri oprave parných strojov a nesmiernej lásky k týmto strojom, nikdy by na našej železnici nejazdili funkčné parné rušne.



U 36.001údaje
U36čb2.jpg(55 kb) Vyrobené v: ČKD Praha-Libeň
Výrobné číslo: 2495
Typ: C 760/90
Výrobné číslo kotla: 17 686
Posledná prevádzka: Železiarne Podbrezová (Švermove železiarne) mal označenie č. "7"

Prevádzkový tlak v kotli:
Výkon:
Počet rúrok v kotli:
Max. rýchlosť:
Max. hmotnosť(s vodou a uhlím):
HISTÓRIA: Od roku 1981 stál ako pamätník pred Stredným odborným učilišťom železničiarskym v Bratislave Vajnory, odkiaľ sme ho získali a po generálnej oprave bol sprevádzkovaný 17. augusta 1989.



V depozite sú vystavené:

Zakonzervované Torzo U 34.903; č.4, Výr.č. 2819, Typ: C760/60, Rok výroby: 1912, Pôsobenia:Smolenice, Prešov-Dubník, Spišská Nová Ves Remetské Hámre, ČHŽ , Agrokomplex.

Kotol z BS-80, ČKD, Výr. č. 2999, Rok výroby 1951, Výrobné číslo kotla: 67, Pôsobenie: MŠLZ – Moravské Šamotové a Lupkové závody, Súčasné umiestnenie: Pamätník pred SOUŽ v Bratislave - Rači.



©NPŽ